Sanotaan, ettei ilmaista lounasta ole. Ainakin näennäisesti ilmaisia viestintäratkaisuja kuitenkin on, ja Apple FaceTimen, Microsoft Skypen ja Google Hangoutsin houkutus on etenkin pienelle yritykselle usein suuri. Se, että ne on tehty kuluttajasovelluksiksi, ei ole estänyt niiden käyttöä myös työpaikoilla. Syntyyhän niilläkin nykyään jo kohtuulaatuinen kuva- ja ääniyhteys vaikka asiakkaaseen, eli miksi ihmeessä maksaa jostain ammattikäyttöön tarkoitetusta ratkaisusta?
Ilmeinen syy on tuki, sillä ilmaisratkaisuissa siitä ei voi käytännössä puhua. Joskus asiat toimivat, joskus eivät, eikä asiakkaalla ole asiaan juurikaan vaikutusvaltaa. Maksullisten ja ilmaisten ratkaisujen ominaisuuksissa on myös suuria eroja. Kotikäytössä ei tarvita edistyneitä monen näytön ja materiaalinjaon ominaisuuksia, eikä kuvan- ja äänenlaatukaan ole yleensä kriittinen. Ilmaiset videoneuvottelut eivät myöskään skaalaudu kovin monelle samanaikaiselle käyttäjälle, eikä niitä materiaaleineen voida tallentaa tulevaa käyttöä (esim. koulutus tai Youtube) varten. Ilmaisratkaisujen tietoturva on mitä se on, eikä vahvaa salausta löydy. Nämä vaihtoehdot eivät myöskään sellaisinaan keskustele ulkomaailman kanssa, eli kykene kytkeytymään kilpaileviin videoneuvottelujärjestelmiin.
Pohjimmiltaan kyse on käyttötarpeista. Monille pienyrityksille ja tiimeille esim. Hangouts on varmasti riittävä ratkaisu, jota voidaan myöhemmin tarpeen tullen laajentaa esim. Vidyon ammattilaistason videoneuvotteluteknologialla. Turhasta ei kannata maksaa. Toisaalta, jos tiimin tai yrityksen käyttötarve on jo nyt sellainen, että luotettava, korkeatasoinen kuvayhteys esim. asiakkaisiin, rahoittajiin, omistajiin tai kumppaneihin tarpeellinen, ja kokouksissa on säännöllistä tarvetta esim. materiaalien sujuvalle jaolle tms, silloin ilmaisratkaisu on helposti säästämistä väärässä paikassa ja saattaa jopa tulla yllättävän kalliiksi. Sitten on myös ympäristöjä ja tilanteita, joissa ilmaisratkaisu ei toimi lainkaan. Tällaisia ovat esimerkiksi videoneuvottelut eri valmistajien järjestelmien välillä. Tilanne on monissa yrityksissä hyvinkin normaali, koska asiakas käyttää erilaista järjestelmää. Lopulta tärkeää on se, että valittu ratkaisu palvelee tarkoitustaan ja että ihmiset käyttävät sitä mielellään. Silloin siitä tulee arkisen viestinnän toimiva osa, eikä vain turha koriste toimistossa.