Harhakäsityksiä videoneuvotteluista

Home » Blogi & Uutiset » Izallcomin tuotteista » Harhakäsityksiä videoneuvotteluista

Aryn Sanderson Avayalta kirjoittaa neljästä videoneuvotteluihin liitetystä uskomuksesta.

Myytit

  1. Videoneuvottelut ovat liian monimutkaisia käyttää

Sanderson mainitsee kilpailevan ratkaisun vaativan ensikertalaiselta peräti 50 toimenpidettä Avayan oman Scopian tyytyessä kuuteen yksinkertaiseen askeleeseen. Neuvotteluun voidaan kutsua kuka tahansa, missä tahansa ja miltei missä tahansa verkossa. Totta on, että videoneuvotteluihin perinteisesti yhdistetty monimutkaisuus on vähentynyt ratkaisevasti, mistä saadaan kiittää myös ihmisten tottumista helppokäyttöisiin arjen videoviestintävälineisiin mallia Facetime, Hangouts ja Skype. Myös työelämässä aletaan vaatia yksinkertaisuutta ja selkeyttä monipuolisten ominaisuuksien lisäksi.

  1. Kokoukseen liittyminen on aikaa vievää

Tolly Groupin tutkimuksen mukaan Scopian ensikertalais-käyttäjältä kestää keskimäärin alle minuutin liittyä kokoukseen, siinä missä kilpailijan tuotteella sama voi kestää peräti 7 minuuttia. Ero on merkittävä; alle minuutti on kaikille ihmisille hyväksyttävä aika, 7 minuuttia ei sitä enää missään tapauksessa ole.

  1. Tarvitset IT-osastolta apua

Tämäkin riippuu käytetystä järjestelmästä. Sanderson toteaa Scopian automaattisten päivitysten säästävän aikaa ja vaivaa niin IT-hallinnolta kuin käyttäjiltäkin. Totta on, ettei käyttäjien tulisi joutua koskaan vaivaamaan päätään sillä, onko heidän käyttämänsä sovellus ajan tasalla vai ei.

  1. Älä odota ainakaan kuvanlaadulta ihmeitä

Ihmeitä ei videoneuvotteluilta ole perinteisesti todellakaan odotettu, kuten Sanderson toteaa. Poikkeuksellisen huonoissa olosuhteissa kuva voi tänä päivänäkin olla kaikissa järjestelmissä muuta kuin ideaalinen, mutta nykyään esim. Scopian käyttäjä voi huoletta odottaa HD-tason laatua terävällä, vakaalla ja korkealaatuisella kuvalla.

Aryn Sandersonin näkökulma on ymmärrettävästi Avaya-painotteinen, mutta totta on, että eri valmistajien järjestelmissä on suuria eroja mm. käytön helppoudessa ja kyvyssä toimia myös mobiililaitteissa tai ulkopuolisten järjestelmien kanssa. Markkinajohtaja ei aina ole automaattisesti paras ratkaisu missään teknologiassa, eivätkä menneiden vuosien saavutukset kerro mitään nykyhetkestä. Videoneuvotteluteknologia elää voimakasta murrosta (mm. siirtyminen pilvipalveluksi), ja kilpailuasetelmat muuttuvat sen mukaisesti vuodesta ja jopa kuukaudesta toiseen. Ostajalle tilanne on hyvä, sillä tarjolla on nyt helppokäyttöisempiä, laadukkaampia ja edullisempia vaihtoehtoja kuin koskaan aikaisemmin, eikä yhdelläkään valmistajalla ole varaa jäädä lepäämään laakereillaan.