Hangouts – enemmän kuin Skypen tappaja?

Home » Blogi & Uutiset » Blogikirjoitus » Hangouts – enemmän kuin Skypen tappaja?

Viestintämarkkina elää näkymätöntä vallankumousta. Se näkyy laadukkaiden, dedikoitujen ratkaisujen halpenemisena, ihmisten kasvavana tottumisena ajatukseen etäkokouksista kuvan kera, ja ennen muuta tähän kaikkeen liittyvästä liiketoimintamallien muutoksesta. Kuten jo tavallista, Google on ottanut ”pahan pojan” roolin, ja muuttaa pelikenttää tavalla, joka saa monet videoneuvottelu- ja ryhmätyövälinevalmistajat tosissaan miettimään, miten reagoida.

Google+ Hangoutsissa ei sinänsä ole mitään sen merkillisempää kuin esim. Microsoftin Lyncissä tai lähinnä kuluttajille tarkoitetuissa ilmaisissa videoviestintäsovelluksissa, kuten Skype tai Facetime. Se käyttää osin edistyksellisempää tekniikkaa kuin nämä kilpailijansa, mutta päällisin puolin idea on sama.

Googlen tapauksessa mikään vain ei ole itsestään selvää. Sen ja israelilais-amerikkalaisen Vidyon välinen yhteistyö on jo tuottanut jotain, minkä pitäisi viedä joiltakin alan toimijoilta yöunet: ilmaisen, monille hyvinkin riittävän hyvälaatuisen ryhmätyöskentelypaketin, joka sisältää periaatteessa suunnilleen kaiken, mitä pieni tai vähän isompikin organisaatio voi tarvita – nyt mukana myös videoneuvottelu. Kaikki, mitä tarvitaan, on kelvollinen kamera ja kaiutinmikrofoni, eivätkä kaikki koe tarvitsevansa edes niitä. Kännykkäkin usein riittää.

Mikä on riittävän hyvää?

Mikä tekee Googlen tekemisistä niin vaarallisia kilpailijoille? Siihen löytyy riittävästi selityksiä ja analyysejä muualta, mutta tässä tapauksessa puhutaan ilmaisesta ja kenties riittävän tasokkaasta työkalusetistä paitsi yksityisten ihmisten, myös pienehköjen organisaatioiden viestintään ja ryhmätyöhön. Kilpailijat halvenneinakin yhä aivan todellista rahaa maksavine ratkaisuineen voivat toki sanoa: ”Mutta meidän järjestelmässämme on parempilaatuinen kuva!” Yhä useampi työssään videoviestintää käyttävä kohauttaa tälle harteitaan: ”Entä sitten, jos onkin? Hangoutsin kuva on aivan riittävän hyvä meille.”

Niin, riittävän hyvä. Aina tulee olemaan erityistarpeita, mihin tarvitaan Googlen työkalusettiä parempia tai räätälöidympiä välineitä, mutta loppupeleissä ainoa asia, millä on useimmille meistä merkitystä, on se, että välineet toimivat riittävän hyvin, eivätkä tässä tapauksessa edes maksa välttämättä mitään. Siitä on periaatteessa paha pistää paremmaksi.

Gmail on tästä loistava esimerkki. Sen selainkäyttöliittymä on yhä vuosien säädönkin jälkeen lähinnä hirveä, mutta jostain syystä useimmilla meistä silti on joko gmail-tili, tai ainakin jokin Googlen kautta hankittu samaa tekniikkaa käyttävä yrityssähköposti. Gmailista on tullut pitkälti oletus ja synonyymi sähköpostille. Se on riittävän hyvä, eikä ”maksa mitään”.

Microsoftilla pelätään hyvästä syystä sitä hetkeä, jolloin Google viimein kenties päättää laittaa myös Documents-palvelunsa ulkoasultaan, toiminnallisuudeltaan ja käytettävyydeltään sellaiseen kuosiin, että ne todella vakavasti haastavat Microsoft Officen ilmaisena, silti riittävän hyvänä vaihtoehtona. Vielä ne eivät sitä esim. itselleni ole, mutta mikään ei estä Googlea sitä tekemästä. Sen palikat ovat vielä hiomattomia ja hajallaankin, mutta olemme jo hyvin lähellä sellaista todellisuutta, missä aiempi Microsoftin dominanssi yritysten päätyövälineenä muuttuukin Googlen dominanssiksi. Koska Googlen liiketoiminta ei perustu toimistosovelluksiin tai esimerkiksi videoneuvotteluratkaisuihin, mutta molemmat tukevat sen päämissiota välillisesti, se voi hinnoitella ratkaisunsa tavoilla, jotka aiheuttavat esim. Microsoftilla tai Applella epätoivoa. Se voi aivan hyvin antaa jopa laitteita ilmaiseksi tai ainakin todella halvalla pois, koska sillä on siihen varaa.

Miten pelata säännöt uudelleen määrittelevää peluria vastaan?

Miten Hangoutsin maksulliset kilpailijat sitten voivat kilpailla ”ilmaista” ja ”riittävän hyvää” vastaan jatkossa? Videoneuvottelulaitteiden hinnat varmasti putoavat vielä paljonkin, ja lisenssimalleja jouduttaneen miettimään uusiksi. Itse laitteiden merkitys tulee vähenemään samaan tapaan kuin Netflixin kaltaiset nettipalvelut ovat jo paljolti syrjäyttäneet DVD- ja BluRay-soittimet monien kodeissa, eikä edes fyysinen digiboksi ole enää kaikille tarpeen. Miltei kaiken tarpeellisen kun saa jo netistä!

Miksei Hangouts sitten olisi ”se” ratkaisu, mitä kaikkien yritystenkin kannattaisi käyttää? Siihenkin on syynsä, ja vanha sanonta ”sitä saa, mistä maksaa” ei ole tässäkään menettänyt kokonaan merkitystään. Hangoutsissa on rajoitteensa, joista yksi on nykyinen pakko jokaisen käyttäjän sisäänkirjautumista varten omistaa Gmail tili. Tämä ei ole käytännössä mahdollista kaikissa organisaatioissa. Myöskään kutsujen lähettämisen helppous tai ominaisuuksien lista ei ole esim. Googlen yhteistyökumppanin Vidyon luokkaa. Merkittävin ero on kuitenkin ehkä käyttäjätuessa, joka ei todellakaan ole perinteisesti Googlen vahvaa aluetta. Joku voisi kysyä: ”mikä tuki?” Googlella on myös traditiona pitää sovelluksensa ”ikuisessa beetavaiheessa”, eli puolivalmiina, mikä tarkoittaa pahimmillaan jatkuvia muutoksia käyttöliittymässä ja toiminnallisuudessa. Yhtenä päivänä jokin ominaisuus on siellä, ja toimii. Seuraavana se saattaa olla kadonnut, tai toimii eri lailla, jos toimii lainkaan. Tällainen palveluympäristö toimii kyllä kuluttajilla ja joillakin pienyrityksilläkin riittävän hyvin, mutta vähänkään vaativammassa yrityskäytössä se ei välttämättä riitä.

Internet ja dinosaurukset

On kuitenkin vaarallista tuudittautua ajattelemaan, että on olemassa täysin erilliset markkinat kuluttajatason ratkaisuihin ja yritysratkaisuihin. Se ei pidä enää paikkaansa kuin yhä harvenevissa tapauksissa. Googlen toiminta on tästä erittäin hyvä esimerkki; esimerkiksi Hangouts on helppoa nähdä kuluttajaratkaisuna. Sitä se vain ei ainakaan enää ole sen enempää kuin muutkaan Googlen palvelut. Selkeä raja ns. yritysratkaisujen (lue: kalliita, kunnon katteet, yms) ja kuluttajapalvelujen (ilmaisia tai halpoja, pienet katteet, suuret massat) välillä on jo osin kadonnut, eikä tämä kehitys ainakaan laannu. Sama ratkaisu, jolla keskustelet illalla tyttöystäväsi kanssa, palvelee sinua päivällä vakavassa videoneuvottelussa, aivan kuten Gmail hoitaa sekä yksityistä, että työviestintääsi.

Videoviestinnän kokonaismarkkina kasvaa kaiken aikaa, mutta tässä on tärkeää samalla ymmärtää se, että tuo kasvu johtaa väistämättä myös kyseisen bisneksen uusjakoon, missä ketterimmät ja sopeutuvimmat voittavat, ja dinosaurukset kuolevat tapansa mukaan sukupuuttoon. Se meteori, mikä nämä tuhoaa, tai ainakin pakottaa nopeaan evoluutioon, on Internet. Kaiken mahdollisen siirtyminen pilvipalveluiksi muuttaa hyvin monen toimialan koko hinnoittelun perustan. Jotkin perinteiset hinnoittelumallit muuttuvat jopa mahdottomiksi. Kaikkeen tähän voi suhtautua miten haluaa, mutta muutos ei pysähdy. Googlen esimerkiksi voi halutessaan nähdä uhkana ja vihollisena monille perinteisemmille palveluille ja tuotteille, mutta sitä vastaan taisteleminen on ajanhukkaa. Ei Google lähitulevaisuudessa minnekään katoa. Sen kanssa on vain opittava elämään, ja löydettävä sen tuottamasta muutoksesta oma luonteva pelipaikkansa Internetissä. Dinosauruksista tuli aikanaan lintuja. Samalla tavoin meidänkin on opittava lentämään uudessa, nettivetoisessa maailmassa.

Google Hangouts